Wednesday, October 9, 2013

Despre Inferno

Tocmai am terminat de citit noua carte a lui Dan Brown si gasesc ca fiind un castig ca am facut-o. Sa ma explic. De la un timp incoace am intrat int-un fel de ciclu de gandire axat pe informatii tehnice si economice in care gandurile negre legate de viitor abundau oarecum. Pe langa asta imi revenisera in atentie chestiuni ne importante si chiar nocive legate de istorii imaginate (de mine sau altii) ale romanilor si nenumaratele intrebari derivate care practic vorbind nici nu are sens sa incerc sa le raspund din lipsa de relevanta. Am gasit deci o motivatie substantiala de a schimba cursul gandurilor si cum s-o fi facut mai bine decat citind o nuvela de actiune
Revenind la subiectul nuvelei, gasesc ca tema propusa pare generata dintr-o discutie mai veche legata de o asa numita criza malthusiana. Acum trei secole un reverend scotian pe nume Robert Malthus a emis ipoteza ca specia umana va ajunge la un moment dat sa depaseasca prin numar de indivizi capacitatea pamantului de a-i hrani urmand ca disparitia ei sa fie probabila. Un geniu stiintific specializat in genetica este personajul central al intrigii cu toate ca nu este decat referit prin vorbele sau amintirile altor personaje si niciodata direct. Istorioara este astfel conceputa incat acest personaj cheie numit Zobrist sa porneasca de la statutul de daemon dar sa finalizeze in postura de inger, desi comite un suicid inainte ca actiunea nuvelei sa porneasca. Personajul de legatura cu alte nuvele, Dr Robert Longdon este din nou o replica recalificata a lui Indiana Jones, o caracteristica adevarata a tuturor eroilor americani. Dubla postura de invatat si aventurier este atat de tipic pentru personajele pozitive americane. Surprizator apar in nuvela un provost, leaderul unei corporatii ce se ocupa de afaceri murdare, sefa organizatiei mondiale a sanatatii in postura de zana buna, o tanara de geniu Dr Sienna Brooks, si o mutime de personaje auxiliare care pe durata nuvelei isi schimba cel putin odata statutul (pozitiv sau negativ). 
Intriga este legata de goana dupa amorsarea unei 'bombe genetice' presupusa a avea ca scop declansarea unei noi epidemii pentru micsorarea populatiei. Mintea geniala dar presupus diabolice a lui Zobrist imagineaza un scenariu bazat pe cartea Inferno din Divina Comedie a lui Dante. Pentru a afla locatia ei in serviciul Organizatiei Mondiale a Sanatatii, Robert Langdon trebuie sa interpreteze o multime de simboluri mascate si sa treaca prin peripetii. Printre ele si o racolare ingenios lasata cu stergerea memoriei temorare de catre corporatia provostului aflata in serviciul lui Zobrist. O buna parte din actiunea nuvelei se petrece cautand marcaje tainuite si descifrand mesajele din ele in zona centrala a Florentei sub presiunea aparentelor. Aparent profesorul era urmarit de garzi inarmate care vroiau sa-l captureze si Sienna Brooks ca fiind tovaras de incredere si ajutor. Dupa ce reuseste sa afle locatia 'bombei' printr-un joc de evenimente profesorul este 'capturat' la Venetia, de fapt recoperat de cei care-l angajasera de la bun inceput ca sa afle ca Sienna lucrase pentru Zobrist tot acel rastimp. Urmeaz o goana dupa ultimele indicii tocmai la Istambul unde profesorul aflat in tabara 'buna' apare in competitie cu Sienna la gasirea tintei. In cele din urma locul este descoperit precum si faptul ca bomba genetica fusese detonata cu o saptamana in urma virusul practic infestand toata lumea. Sienna apare in final alaturandu-se OMS-ului dupa ce dezvaluie adevarata natura a bombei. Povestea se incheie cu concluzia ca un geniu filantropist rezolva problema suprapopularii cum natura si-ar fi dorit-o

Pentru mine insasi problema malthusiana este o gogorita menita sa ascunda epuizarea resurselor prin risipa. Asta se intampla din cauza urmarii unui modelul economic bazat pe credit care imping afacerile sa extraga si sa produca marfa pentru cicluiri de intrebuintare extrem de scurte, vanzari repetate si profit cu orice pret, mai degraba decat pentru o intrebuintare indelungata, reciclarea materialului unde se poate, si grija fata de resursele finite ale pamantului

No comments: